Svartmålas hemsida kan man komma åt via datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Det är definitivt inte lika bekvämt att använda mobiltelefonen som dator eller surfplatta, men man kommer åt all information och allt fungerar även på en mobiltelefon.
1. Öppna hemsidan
- Öppna en webbläsare (Till exempel Google chrome, Safari eller Firefox).
- Skriv in adressen till hemsidan: svartmala.se
- Spara gärna ett bokmärke för addressen så det blir lättare att komma åt hemsidan i fortsättningen.
Då ser det ut så här:
Man kan komma åt en hel del information på hemsidan utan att vara inloggad. Menyn Kalender visar aktuella och planerade händelser som till exempel skötseldagar, midsommarfirande och Svartmåladagen. Menyn Flytta in/ut är en checklista på vad som ska göras inför flytt. Om Svartmåla innehåller blandad information om Svartmåla som historik, natur, fiske och tomtkarta. Menyn Stora Rängens Fiber innehåller information om hur du skaffar internet-access via fiber. Menyn Start är där man hamnar när man öppnar hemsidan. Menyn Logga in/ut används för att logga in och ut från hemsidan. Menyn Hjälp beskriver hur man använder hemsidan.
2 Logga in
För att komma åt den information som är endast för medlemmar, som till exempel bokning av bastu eller ta ut medlemslista, krävs inloggning. När man loggat in blir flera menyer tillgängliga som inte synts tidigare. Det ser ut så här:
Varje användare har ett medlems-konto identifierat med en epost-adress och skyddat med ett lösenord.
När du flyttar in meddelar du din Epost-adress till webmaster, som sätter upp kontot. Lösenordet anger du själv i samband med första inloggning. Lösenord kan sedan ändras när som helst via menyn Medlem > Medlemsuppgifter > Mina uppgifter.
2.1 Inloggning
- Välj menyn Logga in/ut, då visas följande:
- Skriv din epost-adress och lösenord och tryck på knappen Logga in
- Du blir nu inloggad om uppgifterna är korrekta. Du flyttas till kalender sidan och alla menyer som finns på hemsidan kommer att vara synliga.
2.2 Fel epost-adress
Du har angett en epost-adress som inte finns registrerad i systemet. Har du kanske stavat fel eller angivit en gammal epost-adress? Om du får upprepade fel - kontakta webmaster.
2.3 Fel lösenord
Du har angett en epost-adress som finns registrerad i systemet men lösenordet du angivit stämmer inte överens med det registrerade. Försök igen och tänk efter om du verkligen använder det lösenord som registrerats och att stavningen är korrekt. Om det inte lyckas, återställ lösenordet, som beskrivs nedan.
2.4 Återställ lösenord
Av säkerhets skäl går det inte att ta reda på en persons lösenord - inte ens webmaster kan göra detta. Om man har glömt bort sitt lösenord anger man istället ett nytt lösenord, detta kallas återställning av lösenord. För att följande ska fungera måste du ha en registrerad epost-adress som fungerar att ta emot epost. Om du saknar det kontakta webmaster.
För att återställa lösenord
- Öppna hemsidan
- Välj menyn logga in/ut
- Välj Glömt lösenord?
- Fyll i din registrerade epost-adress
- Ett epost-meddelande skickas nu till din registrerade epost-adress. Följ anvisningarna i meddelandet.
- Om epost-adressen du angett är felaktig (ej identisk med din registrerade epost-adress) får du en felutskrift och chansen att försöka igen.
3. Sammanfattning och några råd
- Registrera en riktig epost-adress
Det viktigaste för att inloggning ska fungera utan problem är att man har en registrerad epost-adress. Då kan man till exempel ta reda på användarnamn och återställa sitt lösenord. Man nås också av epost-utskick som baseras på medlemslistan. Användare som inte haft en epost-address att registrera har istället fått en fiktiv epost-adress, som tex
- Undvik att dela epost-adress med annan medlem
Några stycken medlemmar har valt att ha samma (dela) epost-adress, detta kan synas bekvämt om man inte använder datorer så mycket och normalt delar epost-adress med sin partner. Om man alltid kommer ihåg sitt användarnamn och lösenord kan detta vara en bra lösning. Detta kan dock inte rekommenderas i och med att det inte går att använda Glömt användarnamn? eller Glömt lösenord?. Det är inte bara viss funktionalitet som saknas utan felutskrifter kan saknas eller vara sämre. Joomla som är det grundsystem vi använder är byggt med tanken att alla användare har unika epost-adresser och det har inte gått att dela. Nyligen har man släppt på detta och det går att dela, men det fungerar som sagt inte lika bra.